zaterdag 20 augustus 2016

Dag 5 (19.8.2016) - van Causse de la Selle naar Béziers : Pablo rijdt Steven er helemaal uit

[Steven] Vandaag staan we voor de verandering vroeg op (kwart voor acht). Dat is niet onze eigen verdienste, maar het komt doordat om acht uur ons ontbijt wordt geserveerd op het balkon bij onze kamer. Een vriendelijke mevrouw brengt ons croissantjes en wat jam; zij hoort bij de meneer van gisterenavond, en ze praat op dezelfde manier als hij, met een wonderlijk accent dat Pablo al snel meesterlijk kan imiteren. Het ontbijt is niet bijzonder, maar vanaf onze ontbijtplek hebben we een fraai uitzicht op de omgeving. Dat telt ook.

Het vroege uur van opstaan kunnen we niet verzilveren met een vroeg vertrek omdat ik het verslagje van de vorige dag nog moet (wil/mag) maken. Pablo zwemt wat terwijl ik het blog schrijf. Uiteindelijk rijden we rond 10h weg onder het oog van een mooie, blauwe Maria.

Het eerste stuk is fors omhoog, maar dan gaat het rap omlaag richting de rivier de Hérault. De afdaling is spectaculair, met veel scherpe bochten; ik maak me wat zorgen over Pablo, die erg snel gaat, maar hij zegt na afloop dat hij zich erg veilig en volledig "in control" voelde.

Langs de rivier rijden we naar Guilhem le Désert, een fraai plaatsje dat deel uitmaakt van de pelgrimsroute naar Santiago, maar dat mede daardoor niet gespeend is van (andere) toeristen.

De zon kruipt hoger aan de hemel maar wij zijn nog niet bij onze 20 km, en dus gaat het verder naar het zuiden. Voor St. André de Sagonis stop ik om te proberen hoe de druiven smaken waarvan wij er onderweg zoveel zien. Het is een beetje stelen van andermans goed, dat besef ik, en ik zal daarom proberen het goed te maken door een paar flessen van deze wijngaard te kopen. De druivenproeverij, die qua geur en smaak een zeer positief resultaat oplevert, kunnen we handig combineren met het proeven van wat bramen, die hier zeer lekker zijn.

We hebben overigens een vrij uitgebreide discussie over wat het beste is voor een braam: opgegeten worden door een mens en hem zo energie geven om een mooie fietstocht te maken, of langer leven maar roemloos verschrompelen en op de grond vallen. Het antwoord is evident.

In St. André kopen we wat fruit en nemen wat te drinken: als gebruikelijk een fles eau pétillant en twee drankjes. De hoeveelheid vocht is niet voor niets: de thermometer geeft 32 graden aan.

De gps werkt niet want we zijn gisteren vergeten de batterijen op te laden. We hebben daarom wat moeite om de goede weg te vinden. Via een kleine omweg rijden we in de brandende zon naar Nebian. Onderweg eten we het gekochte fruit op; de perziken zijn uitzonderlijk lekker.

Als we verder fietsen zien we een kleine waterval met een soort natuurlijk zwembadje. We besluiten daar even te gaan ontspannen. Dat was achteraf geen goed plan: om bij het "zwembadje" te komen moeten we ons een weg banen door gewas dat ons van alle kanten wil prikken en jeuken, het zwembadje lijkt geen exit-route te hebben, waardoor we ervoor terugdeinzen om er in te springen, en tot overmaat van ramp blijkt dat Pablo, die even is gaan zitten op de "waterval", vergeten is bijtijds zijn i-Phone in veiligheid te stellen, waardoor die aan water is blootgesteld en niet meer werkt: we zien enkel nog grijs-witte strepen. Ai, wat is een 17-jarige jonge wereldburger zonder smartphone?

We kunnen er weinig aan doen op dit moment en vervolgen derhalve onze weg. We komen door Adissan en Nizas, beide plaatsen zonder bar/café. Een dorp zonder bar is als een mens zonder ziel, en we fietsen dus door naar het grotere Pezenas. Pablo en ik wisselen af in snelheid; vaak rijdt Pablo eerst voor en rijd ik hem halverwege het betreffende stuk voorbij, tot ik bij een schaduwplek op hem wacht. We zijn zo langzamerhand goed aan elkaar gewaagd.

In Pezenas brandt de lamp: als we aankomen zien we een plein met een hoop café's. Na een drankje - citron pressé - gaat Pablo op zoek naar rijst om de i-Phone in te leggen, terwijl ik op zoek ga naar een hotel voor de nacht. We willen naar Agde, maar dat blijkt al aardig vol te zitten. Vier, vijf telefoontjes geven steeds een "complet" als antwoord. Er is alleen nog een duur hotel met een slechte recensie. Ik vraag aan Pablo of hij bereid is door te rijden, bijvoorbeeld naar Villeneuve-les-Béziers. Dat is nog 32 km, en het is al over zessen. Pablo zegt dat als we dat doen, we net zo goed naar Béziers zelf kunnen gaan, dat is nog 40 km.

We besluiten om dat te doen, reserveren in Béziers een goed hotel voor een redelijke prijs, en gaan op weg. Onderweg kopen we twee bananen en een stuk worst, en door deze versterkingen - en door de relatieve koelte van de avond en door het vlakke landschap - verloopt de reis heel spoedig.

Tot we opeens de weg kwijtraken: de absentie van de gps speelt ons parten. We kopen 2 nieuwe batterijen, en dan gaat het volgen van de route weer soepel: de koop van deze batterijen was de beste investering van de laatste dagen.

We komen langs een pretpark, zien een lelijk dorp met een schitterende palmen-parking, worden blij van vogels op paarden (hoe heten die vogels eigenlijk?) en komen tenslotte bij het werkelijk schitterende Canal du Midi.

Daar gebeurt er iets wonderlijks: Pablo, die de hele dag normaal heeft gereden, vraagt hoe lang het van hier nog fietsen is naar Béziers. Ik zeg 14 km; dat betekent dat we rond 21h15/21h30 zullen aankomen, waarschijnlijk te laat voor een goed diner, maar dat is niet erg voor een keer, toch? Pablo zegt dat we dat niet kunnen laten gebeuren: hij springt op zijn fiets en rijdt in een ruk naar Béziers, met een gemiddelde van 27km/h. In een half uur doet hij 14 km, mij er compleet uit rijdend (ik haal slechts 22,5 km/h - ook niet onverdienstelijk aan het einde van de dag - en arriveer met vele minuten achterstand). Ik ben zeer onder de indruk.

Even over 21h zijn we bij het hotel; we douchen snel, en gaan dan op zoek naar een hapje eten. Pablo zou graag mossels willen, en die zijn er ook. Samen genieten we na van deze bijzondere dag.