vrijdag 26 augustus 2016

Epiloog

[Steven] De vakantie is voorbij. Woensdag, de dag na onze laatste (bescheiden) fietstocht, zijn Pablo en ik per trein naar Barcelona gereisd. Daar hebben we eerst iets gedronken, hebben onze fietskleren aangedaan, en hebben toen een foto gemaakt bij de Sagrada Familia. Daarna hebben we geluncht bij Fermi Puig, een restaurant dat ons was aangeraden door de baas van Cap i Pota. Het eten was goed, maar niet zo sensationeel als bij laatstgenoemde. De sfeer onder het personeel was bovendien erg gespannen, wat niet heel prettig was. 

Vervolgens heb ik Pablo naar het station gebracht, waar hij de trein naar Madrid genomen heeft. Ik ben nog een dag in Barcelona gebleven, waar ik opnieuw onder de indruk ben gekomen van de Catalaanse hoofdstad. Ik heb Casa Milà/La Pedrera en het museum voor moderne kunst bezocht, heerlijk geluncht en gedineerd, en vooral veel gelezen in Tonio, van A.F.Th. van der Heyden. 

Terwijl ik dit schrijf ben ik in de TGV op weg naar Valence, om mijn auto en vervolgens de fietsen op te halen en daarna naar Amsterdam te gaan. 

Ik kijk terug op een heerlijke vakantie. Fietsen over het (Franse/Spaanse) platteland is geweldig: je ziet veel, voelt je één met de natuur/wereld om je heen, en - zoals Pablo het terecht zei - geniet zoveel meer van "gewone" dingen: bramen en vijgen langs de kant van de weg, een glas water op een terrasje, de maaltijd aan het einde van de dag.  

Bovenal heb ik enorm genoten van Pablo's gezelschap. Ik vind het echt heerlijk om met hem te zijn, tijdens het fietsen, in hotels, op terrasjes en in restaurants. Ik kan uitstekend met hem praten, we voelen elkaar goed aan, lachen veel samen, en hebben veel wederzijds respect. Hij is bovendien een prima fietskameraad; terwijl Pablo in het begin nog wat langzamer ging, kwam hij sinds zijn nieuwe zadel steeds meer in vorm, en op het einde reed hij mij er duidelijk uit: niet alleen in Aubenas, maar ook in Béziers en op de Pyreneeën was hij duidelijk beter. Volgende keer mag hij de bagage dragen! 

De vakantie heeft duidelijk een nieuw gemeenschappelijk element in onze verhouding opgeleverd: we kunnen beide enorm genieten van lekker eten. Na ons bezoek aan Cap i Pota - ook een van mijn beste diners ooit - heb ik erin toegestemd om de Spaanse keuken op hetzelfde (hoogste) niveau in te schalen als de Franse en Italiaanse keuken. Dat is wel onder de voorwaarde dat dit niveau nog een paar keer bevestigd wordt. We hebben daarom besloten om het komend jaar in Madrid nog een paar keer op zoek te gaan naar restaurants waar je echt lekker kan eten. 

Tot slot ben ik dankbaar dat alles zo goed is gegaan: we hebben geen ongelukken gehad, we zijn niet bestolen, en het kleine waterincident met de iPhone konden we gelukkig snel oplossen. 

Zullen we ooit nog zo'n tocht maken?!

Statistieken: 

Totaal afgelegde afstand: 591,39 km
Gem. afstand per dag (op basis van 8,5 dagen): 69,57 km
Topsnelheid: 50,5 km/h (18.8.2016)













1 opmerking: